Την 1η Ιανουαρίου 2021 τίθεται σε ισχύ ο νόμος 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις», δηλαδή ο νέος πτωχευτικός νόμος.
Οι διατάξεις του νόμου αυτού έρχονται, με την έναρξη ισχύος τους, να αντικαταστήσουν όχι μόνο τον ν. 3588/2007 (Α΄ 153- Πτωχευτικός Κώδικας), ο οποίος καταργείται αλλά και τον ν. 3869/2010 (Α’ 130), καθώς παύει πλέον η δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων με βάση τις διατάξεις του νόμου αυτού.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, σκοπός του νέου νόμου είναι η αναμόρφωση του πλαισίου αντιμετώπισης της οικονομικής αδυναμίας των οφειλετών είτε αυτοί είναι νομικά είτε φυσικά πρόσωπα, της συλλογικής ικανοποίησης των πιστωτών και της απαλλαγής από τα χρέη κάθε προσώπου που αναλαμβάνει μια οικονομική δραστηριότητα.
Παράλληλα, οι διαδικασίες που εισάγει ο νόμος είναι εναρμονισμένες με τις διατάξεις της Οδηγίας 1023/2019 «περί πλαισίου για την προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών, καθώς και περί μέτρων βελτίωσης των διαδικασιών αυτών, και για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 (Οδηγία για την αναδιάρθρωση και την αφερεγγυότητα)».
Πιο συγκεκριμένα, οι νέες διατάξεις αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της αφερεγγυότητας αλλά κυρίως στην ανάπτυξη μηχανισμών για την πρόληψη και την αποφυγή αυτής.
Για τον λόγο αυτό εισάγεται ο νέος θεσμός του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης των οφειλετών με τη θέση σε λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μηχανισμού Προειδοποίησης που τους αξιολογεί και τους κατατάσσει ανάλογα με τον κίνδυνο αφερεγγυότητάς τους, ώστε να αποτραπεί η δημιουργία συνθηκών αδυναμίας εξυπηρέτησης οφειλών.
Ο Μηχανισμός αυτός θα βρίσκεται υπό την εποπτεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Θεσπίζεται ο εξωδικαστικός μηχανισμός αντιμετώπισης των οφειλών για φυσικά και νομικά πρόσωπα, με την κατάρτιση σύμβασης αναδιάρθρωσης και τροποποιείται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός της εξυγίανσης των επιχειρήσεων, με τη δυνατότητα σύναψης σύμβασης εξυγίανσης.
Όσον αφορά την πτώχευση, το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο βελτιώνεται αρκετά ενώ υπάρχει και πρόβλεψη απαλλαγής των οφειλετών από τα χρέη τους προς τους πτωχευτικούς πιστωτές, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που τάσσει ο νόμος, είτε μετά από ένα, είτε μετά από τρία έτη από την ημερομηνία κήρυξης της πτώχευσης.
Στην βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών αυτών συμβάλει και η δημιουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αφερεγγυότητας, στο οποίο γίνονται δημοσιεύσεις, καταχωρήσεις και δημοσιοποιήσεις που αφορούν την διαδικασία της αναδιάρθρωσης, της εξυγίανσης ή της πτώχευσης των οφειλετών, στοιχεία τα οποία θα είναι δημόσια διαθέσιμα.
Γίνεται , επίσης, μια αναφορά στις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις για την απόκτηση της πιστοποίησης του Διαχειριστή Αφερεγγυότητας και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του.
Τέλος, παρουσιάζεται ο Φορέας Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων.
Πρόκειται για νομικό πρόσωπο ιδιωτικού τομέα, στο οποίο το Δημόσιο παραχωρεί τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του εν λόγω φορέα, βάσει σύμβασης παραχώρησης. Συστήνεται προς όφελος των ευάλωτων οφειλετών, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 217 περ.α’ του ν. 4738/2020, καθώς σκοπό έχει την προστασία της πρώτης κατοικίας τους, με την απόκτηση αυτής και την μίσθωσή της στους οφειλέτες, αλλά και με την παροχή του δικαιώματος επαναγοράς της από αυτούς, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου.
Τα ειδικά ζητήματα σχετικά με τη σύμβαση παραχώρησης και γενικότερα τις αρμοδιότητες, την οργάνωση και τη λειτουργία του Φορέα θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Σε κάθε περίπτωση αυτό το οποίο θέλει να επιτύχει ο νέος νόμος είναι να διασφαλίσει ότι επιχειρήσεις και ιδιώτες που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες, αν είναι βιώσιμοι, θα έχουν πρόσβαση σε μέτρα αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης αποτελεσματικά ώστε να τους προσφέρουν μια δεύτερη ευκαιρία να συνεχίσουν τη λειτουργία τους.
Το γραφείο μας ασχολείται εκτενώς με πτωχευτικές διαδικασίες και διαδικασίες εξυγίανσης επιχειρήσεων, αντιμετωπίζοντας τα ζητήματα που προκύπτουν με επιτυχία. Βρίσκεται σε διαρκή ενημέρωση ως προς τους νέους νομοθετικούς κανόνες στο πεδίο αυτό, ώστε να διαχειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο το πρόβλημα του πελάτη. Είναι σε θέση να εφαρμόσει αποτελεσματικά τις νέες διατάξεις και να προσφέρει τις πλέον σύγχρονες και αποτελεσματικές λύσεις στις επιχειρήσεις και στους ιδιώτες που βρίσκονται σε οικονομικά δύσκολη θέση.